|
EN BESKRIVELSE AV
SCIENTOLOGI
SCIENTOLOGI:
EN VITEN OM LIVET
Tross alt det Dianetikk fikk løst omkring menneskets sinn og atferd, fantes det stadig et ubesvart spørsmål. Når noen ser på et mentalt inntrykksbilde, hvem er det så som ser på det bildet?
Gjennombruddet kom høsten 1951, etter at Hubbard hadde observert svært mange mennesker som brukte Dianetikk, og hadde oppdaget visse opplevelser og fenomener som gikk igjen. Etter omhyggelig å ha gjennomgått alle relevante forskningsdata, isolerte Hubbard svaret. Mennesket var verken sin kropp eller sitt sinn, men et åndelig vesen. Dette var kilden til alt det gode, anstendige og kreative i verden: selve det menneskelige vesen. Med denne oppdagelsen grunnla L. Ron Hubbard religionen Scientologi, for nå hadde han klart beveget seg inn på religionens tradisjonelle domene menneskets sjel.
Uttrykket sjel hadde imidlertid fått så mange andre betydninger fra dets bruk i andre religioner og praksiser, at det var behov for et nytt begrep til presist å uttrykke hva som var oppdaget. Hubbard valgte uttrykket thetan, fra den greske bokstaven theta, , det tradisjonelle symbolet for tanke eller liv.
En thetan er personen selv, ikke hans kropp eller navn eller det fysiske univers, hans
sinn eller noe som helst annet. Det er det som er bevisst om å være bevisst, identiteten som er personen. En thetan er ikke noe man har eller noe man oppbevarer atskilt fra seg selv man er en thetan.
Nettopp nå var hans undersøkelse av det fenomen som kalles eksteriorisering svært relevant for Hubbards forskning. Selv om forskjellige religiøse skrifter nevner fenomenet, hadde ingen undersøkt emnet så omhyggelig før. Ut fra sin forskning konkluderte Hubbard med at thetanen kan forlate kroppen og eksistere uavhengig av den. Når han er eksteriorisert, kan personen se uten kroppens øyne, høre uten kroppens ører og føle uten kroppens hender. Hittil hadde mennesket forstått veldig lite om denne atskillelsen fra dets sinn og kropp. I Scientologi kan man oppnå eksteriorisering og dermed få visshet om at man er seg selv og ikke kroppen sin.
|