|
HVORDAN
SCIENTOLOGI ANVENDES
HVORDAN UTDANNES SCIENTOLOGER?
I sin forskning gjorde L. Ron Hubbard mange framskritt i hvordan man mest effektivt kan utdanne folk. Disse framskrittene anvendes i dag i forbindelse med Kirkens kurs. Hubbard isolerte de grunnleggende faktorene
i innlæringsprosessen og satte dem i system i form av en studieteknologi. Studieteknologien er en selvstendig disiplin og kan anvendes i studiet av ethvert emne. Den brukes i all Scientologiutdanning, men er like brukbar i studiet av alle andre emner.
Blant de elementer man bare finner i et Scientologikursrom, er supervisoren, som er ekspert i studieteknologi og dyktig til å finne og håndtere alle barrierer og hindringer for forståelse som en student kan komme ut
for. Supervisoren holder ikke foredrag, og tilføyer ikke på noen måte sin egen utlegning av emnet. Dette er et viktig punkt, siden resultatene i Scientologi bare oppnås ved å følge teknologien nøyaktig slik den er nedskrevet av L. Ron Hubbard. Emnet er allerede utforsket og testet, og at det virker ved anvendelse er fullt ut bevist. Muntlige fortolkninger fra lærer til studenter vil uunngåelig inneholde endringer i forhold til den opprinnelige teksten, uansett hvor utilsiktet dette måtte være, og til sist ville effekten av Scientologi ha gått tapt. Dette er grunnen til at det blir gjort så mye for å sikre at studenten bare mottar den uendrede versjonen slik den er nedskrevet eller forelest av L. Ron Hubbard selv.
I stedet hjelper supervisoren studenten med å tilegne seg stoffet, mens han hele tiden legger vekt på forståelse og anvendelse. I forhold til tradisjonelle undervisningsmetoder har denne metoden vist seg å gjøre studentene i stand til å forstå mer og bruke det de har lært langt bedre.
Scientologi-utdanningen gjør det mulig for studenten å gå fram i sitt eget tempo. Hvert kurs følger det som kalles et kontrollark. Dette
er enda en nyskapning i studieteknologien og er utviklet av Hubbard. Et kontrollark er et middel til å arrangere og framlegge emnets materiale på en trinnvis måte for å lette innlæringen. Et kontrollark angir rekkefølgen som skal følges for det som studeres og for de praktiske øvelsene.
|