|
LIVSORIENTERINGSKURSET
Med «maskin» menes her et system til å få noe gjort eller laget, eller organiseringen av dette. Det er noe som lager eller gjør ting, og som fortsetter et handlingsforløp når det blir satt i gang.
En filosofisk maskin vil følgelig være noe som du tegnet opp og som ga noen opplysninger, som du igjen kunne kombinere med andre opplysninger for å få et slags svar.
Organiseringstavlen er en filosofisk maskin man kan bruke til å analysere hele ens eksistens.
På Livsorienteringskurset analyserer studenten enhver side av livet sitt i forhold til de tjueen departementene, oppdager hva som mangler eller er ufullstendig og på annen måte fungerer mindre godt og ikke optimalt. Studenten oppdager også hva som er vellykket med dem. Med andre ord, studenten inndeler enhver aktivitet i livet sitt i disse tjueen departementene, og undersøker så enhver aktivitet for å konstatere hva han gjør eller ikke gjør i vedkommende område.
Ved å undersøke livet sitt på denne måten vil intet unnslippe hans ransakelse. Fordi disse departementene dekker alle de handlinger som for enhver er livsnødvendige for å kunne operere på et høyt nivå, ser han også hva han ikke gjør og hva han burde gjøre for å lykkes. I bunn og grunn gir dette kurset derfor studenten essensielt et fullstendig nytt syn på organiseringstavlen; som et redskap for livet, et han kan bruke til å forbedre tilværelsen sin lenge etter at han har fullført kurset.
|