|
KAPITTEL
17
SCIENTOLOGIETIKK OG RETTSLIGE SPØRSMÅL
et har lenge vært anerkjent at åndelig framgang og ordentlig oppførsel er uløselig knyttet sammen. Derfor inneholder alle store religiøse filosofier et eller annet etisk, moralsk og/eller juridisk system. Det klareste eksempelet er de ti bud, der hensikten er å forby de overtredelser som anses å være mest fornærmende overfor Gud og mest skadelige for det jødiske folk. Tilsvarende har buddhistene utviklet begrepet «riktig levemåte», mens kristendommens oppfatning av synd fyller tusenvis av sider. Men bare å fastsette regler har aldri gitt merkbare forbedringer, og det var først da
L. Ron Hubbard definerte og kodifiserte hele emnet, at man fikk en brukbar teknologi for etikk og justis, som kan stimulere glede, framgang og overlevelse.
I forhold til Scientologietikk og rettferdighet, finnes det en annen og like relevant faktor som man må ta med i betraktningen. For en scientolog er det ikke nok bare å tenke på sin egen overlevelse og å bedre sin egen personlige åndelige eksistens gjennom Scientologi, mens man lar sine medmennesker seile sin egen sjø. Etter hvert som scientologer gjør religiøse framskritt, blir de mer og mer bevisste i forhold til sine omgivelser og menneskene rundt seg, og i forhold til sitt ansvar overfor samfunnet og verden i sin helhet. De etiske og rettslige systemene i Scientologi er derfor, som seg hør og bør, langt mer enn et personlig anliggende. De er en integrert del av et bredere perspektiv for å bedre tilstander på alle dynamikker, og for å bidra til å skape en verden uten den nedverdigelse, vold og lidelse som er så vanlig i en moderne kultur.
|