KAPITTEL
10
STUDIETEKNOLOGI:
EFFEKTIV LÆRING OG UTDANNING
ordens framtid vil en dag være i våre barns hender. Spørsmålet er: Hvor godt vil de være rustet til å føre samfunnet videre? Den beste målestokken er kanskje hvor godt vi utdanner dem til denne oppgaven. Dessverre er det mye som tyder på at ingen har levd opp til dette ansvaret. I en tid hvor kvalitet i undervisningen er viktigere enn noensinne, mislykkes skolene i alarmerende grad.
Den tragedien vi er vitne til i USA, er et typisk eksempel på de utdanningsrelaterte problemene som den vestlige verden står overfor. Amerika hadde en gang et av verdens beste undervisningssystemer, men i nesten tre tiår har systemet stått overfor en formidabel krise.
Over 25 prosent av elevene som forlater eller fullfører den videregående skolen, har ikke de lese- og skriveferdighetene man som et minimum har bruk for i hverdagen.
I USA ligger strykprosenten i de videregående skolene på omkring 30 prosent, og opptil 50 prosent i mindre heldigstilte byområder.
Ifølge formannen for en av lærerforeningene forlater 50 prosent av alle nye lærere yrket i løpet av de første fem årene. En annen undersøkelse i 1996 angir tallet til 30 prosent. Under alle omstendigheter er dette sløsing med en viktig ressurs. En annen alarmerende oppdagelse i rapporten var at man i over 40 av USAs delstater ansatte lærere som ikke var fullt kvalifisert i de fagene de skulle undervise klassene i.