|
STUDIETEKNOLOGI:
EFFEKTIV LÆRING OG UTDANNING
Det burde derfor ikke forundre noen at de amerikanske studentenes SAT-tall (Scholastic Aptitude Test amerikansk prøve i skolekunnskaper) er falt til et betydelig lavere nivå enn det studentene oppnådde i midten av 1960-årene.
Faktisk begynte «Collegerådet» (gruppen som sponser SAT) midt på 90-tallet å sette
SAT-tallene på en ny kurve, som ifølge en ledende skolemann «har senket testens uforanderlige standard og nivået på vårt lands bestrebelser for å utdanne ungdom». I mange år var det gjennomsnittlige poengtallet basert på studentenes prestasjoner i 1941, men Collegerådet besluttet at den matematiske og den muntlige testen skulle «sentreres på nytt» og baseres på de resultatene som ble oppnådd av elevene i 1990. Når man tar i betraktning at elevenes poengtall har falt konstant fra tidlig på 1960-tallet inntil kurven flatet ut i 1980, er dette i høy grad en heising av det hvite flagg i USAs undervisningssystem. Men mediene forteller jevnlig om en fortsatt nedgang i resultatene fra standardprøvene, overfylte klasserom, en offentlig skuffelse over at det øses ut flere og flere skattekroner til noe som man mener blir en dårligere og dårligere investering, og om mer og mer desillusjonerte lærere.
Det er heller ikke en tilfeldighet at ca. tre av fem innsatte i de amerikanske fengslene ikke kan lese og skrive. Forbindelsen mellom analfabetisme og kriminalitet er godt dokumentert.
Dette er avgjort et skremmende bilde, men det ser ikke stort bedre ut i andre deler av verden.
|