|
STUDIETEKNOLOGI:
EFFEKTIV LÆRING OG UTDANNING
En britisk undersøkelse, som var bestilt av Sunday Times i London, avslørte for eksempel at 42 prosent av de spurte ikke kunne regne seg fram til prisen på et måltid som besto av en hamburger, pommes frites, eplekake og kaffe. En av seks engelskmenn kunne ikke peke ut Storbritannia på et verdenskart.
Rapporter som er utarbeidet av så vel myndigheter som av medier, påpeker at forringelsen i undervisningen viser et klart mønster i nesten alle vestlige land hvor det en gang ble tatt for gitt at allmennutdanningen var i orden.
Disse triste tallene kan omsettes til like nedslående økonomiske forhold. Lav eller tapt produksjon samt arbeidsløshet og kriminalitet koster bedriftene beløp tilsvarende over 2000 milliarder norske kroner årlig internasjonalt. Virksomheter er tvunget til å utvikle sine egne etterutdanningskurs for å lære de ansatte de grunnleggende ferdighetene i lesing, skriving og regning som er nødvendige for at de skal fungere i jobben.
Det synes ikke å skorte på ideer eller teorierom hvordan man gjennomfører utdanningsreformer. Men disse programmene har en tendens til å skape like mange problemer som de løser.
For eksempel da utdanningskrisen ble førstesidestoff, innførte man i USA tøffe krav til huskeevne og økte eksamenskravene, ut fra den antakelsen at en større utfordring til elevene ville forbedre deres prestasjoner. Det motsatte skjedde. Metoden fikk i noen byer strykprosenten til å stige i stedet for å falle. Formannen for en amerikansk lærerforening sa: «Det er latterlig å gjøre hinderet høyere for barn som på forhånd ikke engang kan hoppe.»
|