|
STUDIETEKNOLOGI:
EFFEKTIV LÆRING OG UTDANNING
Studieteknologien har blitt grundig utprøvd, og det har vist seg at man hele tiden oppnår ensartede resultater overalt hvor man anvender den. Fordi den hviler på grunnprinsipper som er felles for alle, går den på tvers
av økonomiske, kulturelle og rasemessige forhold, og den kan anvendes av hvem som
helst uansett alder. Den er like effektiv i direktøretasjen i multinasjonale konserner som i grunnskolens klasserom.
Elever i alle aldre har oppnådd en utrolig bedring i leseferdighet, forståelse, ordforråd og matematikkunnskaper når de har blitt utdannet i studieteknologien. En undersøkelse fra
Los Angeles viste en gjennomsnittlig forbedring svarende til 1,8 skoleår i ordforråd og forståelse etter kun 10 timers undervisning i studieteknologi. Hos en elev som hadde fått
20 timers instruksjon, viste testresultatet en nesten ufattelig forbedring på fem år og ni måneder. Alle lærerne som deltok i denne undersøkelsen, fortalte videre om en gjennomgående forbedring i elevenes evne til å lære å lese, samt en uventet forbedring av elevenes generelle oppførsel som et direkte resultat av studieteknologien.
Ved en undersøkelse i Arizona ble elevene testet ved begynnelsen av skoleåret og deretter på nytt seks måneder senere. Lærerne brukte studieteknologi i klasserommet i hele studieperioden. Det ble anvendt alminnelige leseprøver, og de viste en gjennomsnittlig forbedring tilsvarende to år i forståelse og ordforråd. Dette var fire ganger mer enn ventet et bemerkelsesverdig resultat når man tar i betraktning at det i forsøket ikke inngikk individuell spesialundervisning.
I Sør-Afrika ble gymnasiaster fra de nederste sosiale lag utdannet i studieteknologien, og ved utgangen av skoleåret hadde 91 prosent av elevene bestått utdanningsdepartementets eksamen. I en kontrollgruppe som ikke hadde blitt utdannet i studieteknologien, var det bare 27 prosent som besto den samme eksamenen.
Tallene, som er innsamlet fra disse og mange liknende undersøkelser, er i virkeligheten en indikator på effektiv undervisning av unge mennesker, samt en forsikring om at de vil vokse opp til en trygg voksen tilværelse med tro på seg selv når de har læreferdigheter som de kan bruke videre i livet.
Studieteknologien består av mange prin-sipper og framgangsmåter, men det er bare nødvendig med en kort gjennomgang av det mest grunnleggende for å gi en forståelse av hva den er og hva man kan oppnå med den.
|