Dansk - ScientologiDeutsch - ScientologyDutch - ScientologyEnglish - ScientologyEspañol - ScientologyFrançais - ScientologieItaliano - ScientologyGreek - ScientologyJapanese - ScientologyMagyar - SzcientológiaNorske - ScientologiRussian - ScientologyHebrew - ScientologySvenska - Scientologi
Hva er Scientologi?
Søk
HovedmenyHjemKontaktNyheterBokhandelOrdlisteLenker

Forord
Scientologi: Bakgrunn og opprinnelse
Scientologis prinsipper og anvendelse
Tjenestene i Scientologi
Prestelige ethikk. og justistjenester
Scientologis Effektivitet
Scientologikirker og deres Aktiviteter
Samfunnsorienterte Aktiviteter
Sosiale forbedringer
Verdensinstituttet for Scientologivirksomheter (WISE)
Sosiale forbedringsaktiviteter
Statistikker og vekst i Scientologi
En Scientologikatekisme
L. Ron Hubbard
Referanser
STUDIETEKNOLOGI: EFFEKTIV LÆRING OG UTDANNING

Studieteknologien har blitt grundig utprøvd, og det har vist seg at man hele tiden oppnår ensartede resultater overalt hvor man anvender den. Fordi den hviler på grunnprinsipper som er felles for alle, går den på tvers av økonomiske, kulturelle og rasemessige forhold, og den kan anvendes av hvem som helst uansett alder. Den er like effektiv i direktøretasjen i multinasjonale konserner som i grunnskolens klasserom.

Elever i alle aldre har oppnådd en utrolig bedring i leseferdighet, forståelse, ordforråd og matematikkunnskaper når de har blitt utdannet i studieteknologien. En undersøkelse fra Los Angeles viste en gjennomsnittlig forbedring svarende til 1,8 skoleår i ordforråd og forståelse etter kun 10 timers undervisning i studieteknologi. Hos en elev som hadde fått 20 timers instruksjon, viste testresultatet en nesten ufattelig forbedring på fem år og ni måneder. Alle lærerne som deltok i denne undersøkelsen, fortalte videre om en gjennomgående forbedring i elevenes evne til å lære å lese, samt en uventet forbedring av elevenes generelle oppførsel som et direkte resultat av studieteknologien.

Ved en undersøkelse i Arizona ble elevene testet ved begynnelsen av skoleåret og deretter på nytt seks måneder senere. Lærerne brukte studieteknologi i klasserommet i hele studieperioden. Det ble anvendt alminnelige leseprøver, og de viste en gjennomsnittlig forbedring tilsvarende to år i forståelse og ordforråd. Dette var fire ganger mer enn ventet – et bemerkelsesverdig resultat når man tar i betraktning at det i forsøket ikke inngikk individuell spesialundervisning.

I Sør-Afrika ble gymnasiaster fra de nederste sosiale lag utdannet i studieteknologien, og ved utgangen av skoleåret hadde 91 prosent av elevene bestått utdanningsdepartementets eksamen. I en kontrollgruppe som ikke hadde blitt utdannet i studieteknologien, var det bare 27 prosent som besto den samme eksamenen.

Tallene, som er innsamlet fra disse og mange liknende undersøkelser, er i virkeligheten en indikator på effektiv undervisning av unge mennesker, samt en forsikring om at de vil vokse opp til en trygg voksen tilværelse med tro på seg selv når de har læreferdigheter som de kan bruke videre i livet.

Studieteknologien består av mange prin-sipper og framgangsmåter, men det er bare nødvendig med en kort gjennomgang av det mest grunnleggende for å gi en forståelse av hva den er og hva man kan oppnå med den.

Forrige Neste
 

| Hva er Scientologi? | Lenker | Ordliste | Scientologi: Et nytt syn på livet | Scientologi-Religionen | Dianetikk | Scientology |
| Scientology (Italiano) | Scientology (Deutsch) | Scientologie (Français) | Scientology (Español) | Scientology (Taiwanese) |

| L. Ron Hubbard | Frivillige Scientologi-prester | Narkotika fakta | Hva er menneskerettigheter? | Hva scientologer sier om Scientologi |
| L. Ron Hubbard til grunnleggelsen av Dianetikk og Scientologi | David Miscavige Stryeformann i styret for Religious Technology Center |
© 2000-2011 Den Internasjonale Scientologikirken. Alle rettigheter forbeholdt.

For varemerke informasjon.