|
STUDIETEKNOLOGI:
EFFEKTIV LÆRING OG UTDANNING
|
|
Sammenligning av ståkarakterer ved det sørafrikanske utdanningsdepartementets eksaminering mellom gymnasiaster undervist ved bruk av L. Ron Hubbards studieteknologi og en kontrollgruppe.
|
Når man ikke vet hvordan man skal lære det man studerer, blir utdanning en anstrengende og vanskelig prosess for de fleste elever. De tilegner seg aldri evnen til å lære noe raskt, uanstrengt og sikkert. Andre som tilsynelatende har lettere for å studere, oppdager at de ikke kan anvende det de har lest.
I vår moderne verden er det en realitet at alle som arbeider enten det er som fabrikkarbeider eller direktør må kunne tilegne seg viktig informasjon, huske den og kunne anvende den. Det er denne prosessen
uansett om den er formell eller uformell som kalles «studium».
Allerede i 1950 oppdaget L. Ron Hubbard at det var noe galt med det moderne undervisningssystemet mange år før skrekkhistoriene fra undervisningssystemet ble avisoverskrifter.
Hans omfattende forskning innenfor problemene med å undervise andre, førte ham til et gjennombrudd: Den første fullstendige forståelsen av de virkelige hindringene for effektiv innlæring. Ut fra dette utviklet Hubbard en nøyaktig teknologi for hvordan man kan lære et hvilket som helst emne. Det er
en teknologi som ikke bare sikrer at man fullstendig forstår det man studerer, men også gjør at man med stor ekspertise kan anvende det man har lært, både på jobben og i livet.
Dette gjennombruddet ble kjent som «studieteknologien», og det ga den første helt brukbare metoden til å undervise folk nøyaktig i hvordan man lærer. Studieteknologi kan hjelpe hvem som helst til å lære hva som helst. Samtidig med at den kommer til anvendelse overalt innenfor Scientologi, i alle kirker, misjoner og grupper, blir den også i stor utstrekning brukt utenfor Kirken, i skoler og virksomheter. Studieteknologi åpner døren for effektiv utdanning og gjør det mulig å heve kvaliteten på den alminnelige utdanningen til et betydelig høyere nivå.
Studieteknologien er basert på lovmessige sammenhenger som ligger til grunn for all innlæring. Den beskriver de barrierene som blokkerer for en persons evne til å oppfatte informasjon, og den angir nøyaktige metoder til å overvinne disse barrierene.
|