|
STUDIETEKNOLOGI:
EFFEKTIV LÆRING OG UTDANNING
Den første studiebarrieren:
Mangel på masse
Å prøve å utdanne noen når den fysiske massen (eller gjenstanden) som han eller hun skal ha befatning med, ikke er til stede, kan gjøre et studium ytterst vanskelig. Dette er den første studiebarrieren.
Hvis man for eksempel studerer traktorer, er den trykte side og det talte ord ingen erstatning for en virkelig traktor. Har man ikke en traktor man kan forbinde med det skrevne ordet, eller i det minste et bilde av en traktor, kan dette blokkere forståelsen av emnet.
Det oppstår helt bestemte fysiologiske reaksjoner når man prøver å utdanne noen i et emne hvor gjenstanden ikke er til stede eller ikke kan framskaffes. En elev som støter på denne barrieren, vil være tilbøyelig til å føle seg flattrykt, sammenbøyd, på en måte at det går rundt for ham, på en måte død, kjede seg og føle irritasjon. Han kan ende opp med et ansikt som føles flattrykt, med hodepine og med en underlig følelse i magen. Han kan føle seg svimmel fra tid til annen, og meget ofte vil øynene hans gjøre vondt. Disse reaksjonene er alminnelig utbredt, men er feilaktig blitt tilskrevet dårlig belysning, sene kveldsstudier eller en mengde andre feilaktige årsaker. Den virkelige årsaken er mangel på masse i det emnet man studerer.
Denne barrieren overvinnes når man skaffer til veie selve gjenstanden i eksempelet ovenfor: en traktor eller en passende erstatning for den. Noen lærere har instinktivt visst dette, men normalt har det bare blitt brukt på de yngste elevene, og det har slett ikke fått den oppmerksomheten det fortjener på alle undervisningsnivåer.
|