|
STUDIETEKNOLOGI:
EFFEKTIV LÆRING OG UTDANNING
Den andre studiebarrieren:
En for steil gradient
Den neste barrieren er en for steil studiegradient. Det vil si at hvis en elev presses til å fortsette med noe nytt uten å ha forstått det forutgående, resulterer det i forvirring.
Det oppstår et helt annet sett fysiologiske reaksjoner som resultat av denne barrieren. Når man kjører inn i en for steil gradient, føler man seg forvirret eller fortumlet.
Normalt tilskrives vanskelighetene det nye området av studiet, men i virkeligheten stammer det fra det forutgående. Personen forsto ikke fullstendig en tidligere del og ble deretter forvirret da han kom til den nye delen. Denne studiebarrieren er særlig framtredende i emner som har å gjøre med å utføre ting.
La oss ta eksemplet med en person som skal lære å kjøre bil. Han kan ikke koordinere hender og føtter så godt at han kan skifte gir og samtidig holde bilen i riktig fil. Man vil oppdage at vanskeligheten ligger i en eller annen tidligere handling i forbindelse med det å skifte gir. Kanskje var han ennå ikke helt fortrolig med å skifte mellom alle girene mens motoren var stanset og bilen sto stille. Innser man dette, kan man gå tilbake på gradienten, og personen kan bringes opp til et punkt hvor han lett kan skifte gir på en stillestående bil før han skal gjøre det samme i en bil som er i bevegelse.
|