|
STUDIETEKNOLOGI:
EFFEKTIV LÆRING OG UTDANNING
Barrieren med det misforståtte ordet er imidlertid langt viktigere enn de to andre. Den har mye å gjøre med menneskelige relasjoner, sinnet og forskjellige andre emner. Den er bestemmende for dyktighet eller mangel på dyktighet, og den er nøkkelen til det psykologer har forsøkt å teste i årevis, uten å innse hva det var.
En person er ikke nødvendigvis et geni til å programmere datamaskiner, men hans evne til å utføre handlingene innenfor programmering avhenger ene og alene av definisjoner. Det er et eller annet ord innenfor programmering som den udyktige personen ikke definerte eller forsto, og det ble fulgt av en manglende evne til å fungere som programmerer.
Dette er utrolig viktig, fordi det forteller en hva som skjer med evnen til å gjøre noe; og for at man skal få tilbake evnen til å gjøre noe, er dette utelukkende avhengig av at man finner og forstår alle ordene som har blitt misforstått innenfor det emnet.
Når en som leser kommer til slutten av en side og så oppdager at han ikke husker hva han nettopp har lest, er det et fenomen som stammer fra et misforstått ord, og man kan alltid finne et misforstått ord like før det punktet hvor stoffet ble «blankt» i personens sinn.
Denne radikale oppdagelsen kan anvendes innenfor alle bestrebelser, og den åpner porten til utdanning på vidt gap.
|