Dansk - ScientologiDeutsch - ScientologyDutch - ScientologyEnglish - ScientologyEspañol - ScientologyFrançais - ScientologieItaliano - ScientologyGreek - ScientologyJapanese - ScientologyMagyar - SzcientológiaNorske - ScientologiRussian - ScientologyHebrew - ScientologySvenska - Scientologi
Hva er Scientologi?
Søk
HovedmenyHjemKontaktNyheterBokhandelOrdlisteLenker

Forord
Scientologi: Bakgrunn og opprinnelse
Scientologis prinsipper og anvendelse
Tjenestene i Scientologi
Prestelige ethikk. og justistjenester
Scientologis Effektivitet
Scientologikirker og deres Aktiviteter
Samfunnsorienterte Aktiviteter
Sosiale forbedringer
Verdensinstituttet for Scientologivirksomheter (WISE)
Sosiale forbedringsaktiviteter
Statistikker og vekst i Scientologi
En Scientologikatekisme
L. Ron Hubbard
Referanser
KEY TO LIFE

«Funksjonell analfabetisme» kjennetegnes ved at en person ser ut til å klare seg i livet, men hans lese- og skriveferdigheter er så utilstrekkelige at han egentlig er analfabet. For et voksende antall elever har skolesystemet stort sett bare fungert som et «oppbevaringssted for barn» i tolv år. Deretter er de sluppet løs nesten uten muligheter for å bidra til samfunnet, og det er meget sannsynlig at samfunnet må forsørge dem senere. Uttrykket funksjonell analfabetisme betyr ikke annet enn «analfabetisme», og er resultatet av et undervisningssystem som har til oppgave å utdanne våre unge, men som har sviktet dem grundig, og dermed oss andre også.

Ifølge offentlig statistikk er mer enn 25 millioner amerikanere analfabeter. Minst 45 millioner til er bare i begrenset grad i stand til å føre et produktivt liv. Den alminnelige nedgangen i leseferdigheter blir desto mer alvorlig når vi tar i betraktning at disse to kategoriene til sammen utgjør nesten halvparten av den voksne amerikanske befolkning.

Som et ledd i sine undersøkelser sent i 1970-årene, testet Hubbard universitetsutdannede personer i vanlig lesestoff som de pleide å lese for fornøyelsens skyld. Undersøkelsene avslørte at mye av det de hadde lest, forsto de ikke. Selv om de kunne uttale ordene, kunne de ikke definere mange av de ordene de uttalte, og de hadde ingen virkelig forståelse av det de leste. Det var et eller annet som hindret dem i å lære. Et slikt resultat ville kanskje ikke overraske lærere selv på de bedre private læreanstaltene, som til stadighet oppdager studenter som ikke er i stand til å lese med forståelse, uansett hvor gode resultater de hadde på de standardiserte opptaksprøvene.

Forrige Neste
 

| Hva er Scientologi? | Lenker | Ordliste | Scientologi: Et nytt syn på livet | Scientologi-Religionen | Dianetikk | Scientology |
| Scientology (Italiano) | Scientology (Deutsch) | Scientologie (Français) | Scientology (Español) | Scientology (Taiwanese) |

| L. Ron Hubbard | Frivillige Scientologi-prester | Narkotika fakta | Hva er menneskerettigheter? | Hva scientologer sier om Scientologi |
| L. Ron Hubbard til grunnleggelsen av Dianetikk og Scientologi | David Miscavige Stryeformann i styret for Religious Technology Center |
© 2000-2011 Den Internasjonale Scientologikirken. Alle rettigheter forbeholdt.

For varemerke informasjon.