|
KEY TO
LIFE
«Funksjonell analfabetisme» kjennetegnes ved at en person ser ut til å klare seg i livet, men hans lese- og skriveferdigheter er så utilstrekkelige at han egentlig er analfabet. For et voksende antall elever har skolesystemet stort sett bare fungert som et «oppbevaringssted for barn» i tolv år. Deretter er de sluppet
løs nesten uten muligheter for å bidra
til samfunnet, og det er meget sannsynlig at samfunnet må forsørge dem senere. Uttrykket funksjonell analfabetisme betyr ikke annet
enn «analfabetisme», og er resultatet av et undervisningssystem som har til oppgave å utdanne våre unge, men som har sviktet dem grundig, og dermed oss andre også.
Ifølge offentlig statistikk er mer enn 25 millioner amerikanere analfabeter. Minst
45 millioner til er bare i begrenset grad i stand
til å føre et produktivt liv. Den alminnelige nedgangen i leseferdigheter blir desto mer alvorlig når vi tar i betraktning at disse to kategoriene til sammen utgjør nesten halvparten av den voksne amerikanske befolkning.
Som et ledd i sine undersøkelser sent i 1970-årene, testet Hubbard universitetsutdannede personer i vanlig lesestoff som de pleide å lese for fornøyelsens skyld. Undersøkelsene avslørte at mye av det de hadde lest, forsto de ikke. Selv om de kunne uttale ordene, kunne de ikke definere mange av de ordene de uttalte, og de hadde ingen virkelig forståelse av det de leste. Det var et eller annet som hindret dem i å lære. Et slikt resultat ville kanskje ikke overraske lærere selv på de bedre private læreanstaltene, som til stadighet oppdager studenter som ikke er i stand til å lese med forståelse, uansett hvor gode resultater de hadde på de standardiserte opptaksprøvene.
|