|
KEY TO
LIFE
Nå er det ikke alle som har det på denne måten, men de fleste er i større eller mindre grad berørt. Hvis du sier følgende setning til en gruppe mennesker: «Det er godt som gull», vil du oppdage at de fleste ikke er i stand til å definere ordet «som». Men likevel bruker de dette ordet hundrevis av ganger hver dag.
Denne mangelen stempler ikke automatisk alle som analfabeter, men det viser at i realiteten kan alle trenge å bli bedre i stand til å forstå. Hubbard hadde allerede tidlig i det foregående tiåret oppdaget at hver gang en person støter på et misforstått ord, stanser hans forståelse opp, og han får ikke helt med seg eller blir ikke helt oppmerksom på det som kommer rett etter ordet. I disse faktorene finner vi årsaken til en noe omtåket verden som ikke kommuniserer.
Her har vi igjen problemet han sto overfor: Hvordan kan man undervise i språk, språkbruk, språkets oppbygning og de enkelte ordene uten å kjøre inn i problemet med misforståtte ord? Det syntes umulig. Det eksisterte ingen metode for å definere et ord ved hjelp av andre ord når selv de mest fundamentale ordene var misforståtte. Eller fantes det en slik metode?
Hubbard bestemte seg for at det var behov for en metode som helt omgikk den muligheten at studenten kommer over ord han kan misforstå. Løsningen var genialt enkel:
Bilder.
Illustrasjoner, for å være mer presis. Tusenvis av illustrasjoner.
|