Dansk - ScientologiDeutsch - ScientologyDutch - ScientologyEnglish - ScientologyEspañol - ScientologyFrançais - ScientologieItaliano - ScientologyGreek - ScientologyJapanese - ScientologyMagyar - SzcientológiaNorske - ScientologiRussian - ScientologyHebrew - ScientologySvenska - Scientologi
Hva er Scientologi?
Søk
HovedmenyHjemKontaktNyheterBokhandelOrdlisteLenker

Forord
Scientologi: Bakgrunn og opprinnelse
Scientologis prinsipper og anvendelse
Tjenestene i Scientologi
Prestelige ethikk. og justistjenester
Scientologis Effektivitet
Scientologikirker og deres Aktiviteter
Samfunnsorienterte Aktiviteter
Sosiale forbedringer
Verdensinstituttet for Scientologivirksomheter (WISE)
Sosiale forbedringsaktiviteter
Statistikker og vekst i Scientologi
En Scientologikatekisme
L. Ron Hubbard
Referanser
KEY TO LIFE

I sitt forsøk på å finne en løsning på problemet med forståelse hos Scientologistudenter og -medarbeidere, satte han i gang en prosess som for ham ikke var helt ukjent – nemlig å nærme seg problemet nedenfra. Han hadde brukt dette gjentatte ganger på andre områder av Scientologis åndelige teknologi – med det utgangspunktet at praktisk talt alt kan gjøres så komplisert at det blir umulig å forstå, men det er liten risiko forbundet med å forenkle noe ned til det helt grunnleggende. Og enda en gang viste han sitt spesielle talent for å finne det helt grunnleggende ved et emne, og på den måten gjøre det forståelig for alle.

Da han arbeidet med problemet analfabetisme, oppdaget han imidlertid at han hadde å gjøre med en unik og vanskelig situasjon. Det var ikke noen enkel oppgave han forsøkte å løse. Først skulle han finne ut hva det var som hindret forståelsen, og deretter utvikle verktøyene til å fjerne disse hindringene slik at kommunikasjon kunne finne sted. Med andre ord ble han nødt til først å finne ut hvorfor så mange var analfabeter, og deretter finne en løsning. Han hadde allerede oppdaget hvorfor Scientologistudenter – og nå også de fleste andre mennesker – ikke var i stand til å lære, og at den største skurken var det misforståtte ordet, sammen med de andre studiebarrierene som er nevnt i forrige kapittel. Men dette var åpenbart ikke en helt fullgod løsning, og måtte angripes fra en enda lavere innfallsvinkel.

Og her kommer vi fram til gåten han måtte finne ut av: Hvordan skal du forklare betydningen av et ord til en student som ikke engang forstår betydningen av de ordene du bruker når du forsøker å forklare hva ordet betyr?

Forskningen hadde brakt ham inn til kjernen av problemet – den nedslående kjensgjerningen at fenomenet med misforståtte ord eksisterte helt inn til kjernen av språket – språkets aller enkleste ord. Med dette mener vi ord som men, og, eller, var, deres, derfor, på, at og så videre. De ordene vi oftest bruker, betegnet han som de små alminnelige ordene. De ordene som lærerne forutsetter at «alle kjenner».

Forrige Neste
 

| Hva er Scientologi? | Lenker | Ordliste | Scientologi: Et nytt syn på livet | Scientologi-Religionen | Dianetikk | Scientology |
| Scientology (Italiano) | Scientology (Deutsch) | Scientologie (Français) | Scientology (Español) | Scientology (Taiwanese) |

| L. Ron Hubbard | Frivillige Scientologi-prester | Narkotika fakta | Hva er menneskerettigheter? | Hva scientologer sier om Scientologi |
| L. Ron Hubbard til grunnleggelsen av Dianetikk og Scientologi | David Miscavige Stryeformann i styret for Religious Technology Center |
© 2000-2011 Den Internasjonale Scientologikirken. Alle rettigheter forbeholdt.

For varemerke informasjon.