|
ÅRSAKER TIL EVENTUELLE VANSKELIGHETER OG HVORDAN DE HÅNDTERES
Dårlige erfaringer med studier
I tidligere tilnærmingsmåter til utdanning kjente man ikke de nøyaktige årsakene til studievansker. Derfor var de måtene man håndterte problemene på ikke alltid effektive.
Tidligere prøvde man forskjellige korreksjoner når innlæringen ikke fungerte:
Latterliggjøring og skammekroken. Denne framgangsmåten har aldri gjort elever klokere. Den har bare ydmyket dem og gjort dem enda mindre interessert i å lære.
Knep og huskeregler. Dette fører til at man lærer å ramse opp leksen i stedet for faktisk å forstå den. Selv om studenten som bruker den slags kanskje ser ut som om han har lært noe, gir dette systemet ingen virkelig kunnskap man kan anvende.
Bruk av medisin til å roe ned en elev og gjøre ham mindre aktiv. Dette gjøres under påskudd av at det gjør ham i stand til å konsentrere seg og forlenger oppmerksomhetsperioden. I virkeligheten blir studenten
sløv og enda dårligere til å lære, fordi han kommuniserer mindre med sine fysiske
omgivelser. Denne typen medisin har dessuten ekstremt skadelige bivirkninger, som har inkludert selvmordstilfeller.
|