|
ÅRSAKER TIL EVENTUELLE VANSKELIGHETER OG HVORDAN DE HÅNDTERES
Smerte og tvang for å presse eleven til å være lydig og studere. Eksempler på dette var slag over fingrene med en linjal, ris og andre trusler om avstraffelse dersom eleven ikke lærte det som læreren forlangte. Studenter som har blitt «undervist» med legemlig avstraffelse, misliker ofte å studere og har store vanskeligheter når de senere forsøker. Smerte og tvang er også en innrømmelse fra lærerens side om at han har mislykkes i jobben sin.
Det har aldri ført til noe godt å sette et menneskes selvbestemmelse til side for å «få det til» å gjøre noe. Det har alltid vært gunstig å appellere til forståelsen og støtte den oppriktige viljen til og ønsket om å lære. Dersom man underviser ut fra tanken at noen er dumme og skal tvinges til å lære, ødelegger man det selvstendige initiativet.
Med Scientologi ble de virkelige årsakene til studievansker funnet. L. Ron Hubbards studieteknologi behandler årsakene til at man har vanskelig for å studere. Enda viktigere: Når man først har lært studieteknologien, er man faktisk i stand til å forhindre at det oppstår vanskeligheter igjen.
|