|
L. RON
HUBBARD
HVORDAN HANS VERK HAR HATT INNFLYTELSE PÅ VERDEN
GJENNOMBRUDDET INNEN UTDANNING
Midt i 1960-årene resulterte Hubbards forskning på området utdanning i at det ble utgitt en rekke banebrytende studieteknikker. Disse metodene, som rutinemessig brukes av studenter i Scientologikirker verden over, spredte seg raskt til veiledningsprogrammer og undervisningsprosjekter i mange land. Disse oppdagelsene har hatt vidtrekkende følger, fordi de tilbyr en løsning på krisen innen utdanning.
Det begynte å gå nedover med våre undervisningssystemer da eksperimentell psykologi gjorde sitt inntog i klasseværelsene i 1950-årene, og denne nedgangen fortsatte da skolene gradvis gikk fra å være institusjoner for læring til å bli sentre for terapi.
Det faktum at Johnny ikke lenger kunne lese og skrive, fikk mindre betydning enn hvordan Johnny opplevde å være analfabet. Grunnleggende ferdigheter ble raskt erstattet med «verdiundervisning», «trening i selvaktelse» og «resultatbasert undervisning», og våre undervisningsstatistikker brøt sammen.
Statistikkene er avskrekkende, de viser et bilde av elever som ikke bare blir motarbeidet av systemet, men som går over til å bli kriminelle. Tidlig i 1990-årene hadde hele 100 000 elever våpen med til skolen hver dag. De unge sto for 17 % av alle arrestasjoner for voldskriminalitet. Tallet på barn arrestert for mord økte med 85 % mellom 1987 og 1991. Det amerikanske justisdepartementets anslag var at nærmere en million unge mellom 12 og 19 år hadde blitt ranet, voldtatt eller overfalt av andre på samme alder. Og av de arresterte unge forbryterne kunne 85 % verken lese eller skrive. Med andre ord, de som gjorde skolene farlige var nøyaktig de samme som hadde blitt sviktet av undervisningssystemet.
|