|
L. RON
HUBBARD
HVORDAN HANS VERK HAR HATT INNFLYTELSE PÅ VERDEN
Det som Hubbards teknologi innførte i dette sørgelige bildet, var intet mindre enn revolusjonerende. Det isolerte ikke bare den virkelige årsaken til analfabetisme, men skaffet også til veie en brukbar løsning. På tre tiår etter at den hadde blitt introdusert, brakte studieteknologien lese- og skriveferdighet til millioner av mennesker over hele verden, ved hjelp av lærere i Afrika, pedagoger i Kina og privatlærere i bykjernene i USA.
Hubbards bidrag til utdanning har ikke vært begrenset til disse godene. Så tidlig som i 1938 kritiserte Hubbard i et brev til en universitetsdekan masseutdanningen, som resulterte i «frosne, faktabelessede hjerner». Han påpekte at studentene «ikke ble opplært til å tenke eller studere, de ble opplært til å stappe i seg fakta, hvor irrelevante, dumme eller ubrukelige de enn var». Kjernen i dette problemet angikk et utdanningssystem som «uten selv å ha noen egentlig skyld, og til tross for alle de anstrengelser det har gjort for å befri seg selv, likevel, på grunn av mangel på verktøy, er tvunget til å følge skolastiske metoder». For å løse problemer innen utdanning måtte man ikke prøve å finne noe galt med studenten. Svaret lå snarere i å rette på selve utdanningssystemet. Det var en løsning han skulle komme tilbake til om og om igjen, særlig etter 1950.
Etter som de følgende tiårene gikk, ble det flere og flere som delte denne oppfatningen. Overskriftene begynte å stille spørsmålet: «Hva er galt med skolene våre?» Og i 1997 hadde det utbredte kravet om bedre undervisningsmetoder blitt førstesidestoff i nyhetsmagasinene.
Enda en gang hadde Hubbards nyskapende synspunkter blitt den aksepterte normen i samfunnet, og ble fremmet av dem som ikke hadde noen anelse om at Hubbards tanker hadde katalysert forandringen. Og akkurat som disse tankene sivet inn i samfunnet, så gjorde også Hubbards studieteknikker det. Mot slutten av 1990-årene begynte til og med de offentlige skolesystemene å lete etter måter å ta studiemetodene hans i bruk på i klasseværelsene, og snart ble hans teknikker anerkjent som alminnelig praksis av pedagoger verden over.
|