Dansk - ScientologiDeutsch - ScientologyDutch - ScientologyEnglish - ScientologyEspañol - ScientologyFrançais - ScientologieItaliano - ScientologyGreek - ScientologyJapanese - ScientologyMagyar - SzcientológiaNorske - ScientologiRussian - ScientologyHebrew - ScientologySvenska - Scientologi
Hva er Scientologi?
Søk
HovedmenyHjemKontaktNyheterBokhandelOrdlisteLenker

Forord
Scientologi: Bakgrunn og opprinnelse
Scientologis prinsipper og anvendelse
Tjenestene i Scientologi
Prestelige ethikk. og justistjenester
Scientologis Effektivitet
Scientologikirker og deres Aktiviteter
Samfunnsorienterte Aktiviteter
Sosiale forbedringer
Verdensinstituttet for Scientologivirksomheter (WISE)
Sosiale forbedringsaktiviteter
Statistikker og vekst i Scientologi
En Scientologikatekisme
L. Ron Hubbard
Referanser
STUDIETEKNOLOGI: EFFEKTIV LÆRING OG UTDANNING

For å gjøre det mulig for en person å overvinne virkningen av de misforståtte ordene, utviklet L. Ron Hubbard noe han kalte «ordoppklaring». Ordoppklaring er en del av studieteknologien, men ordoppklaring har i seg selv mange bruksområder. Ordoppklaring kan defineres som «emnet og den handling å fjerne uvitenhet om, misforståelser av og falske definisjoner på ord, samt det som forhindrer bruken av dem».

Gjennom sine iakttakelser av samfunnet hadde Hubbard merket seg en dalende lese- og skriveferdighet opp gjennom vårt århundre. Det er uunngåelig ikke å komme til denne konklusjonen hvis man sammenligner 50–100 år gamle politiske taler og litteratur med våre dagers. Hubbard la merke til at folk ble mer og mer avhengige av radio, film og tv – alt dette som bruker det talte ord, og han overveide den muligheten at medienes budskap ikke helt ble mottatt og forstått. Hans observasjoner ble bekreftet da en sammenslutning av reklamebyråer gjennomførte en undersøkelse som viste at tv-seere misforsto mellom en fjerdedel og en tredjedel av det de så – en oppdagelse med alarmerende implikasjoner. Undersøkelsen pekte ikke bare på de alvorlige økonomiske konsekvensene av at opp mot en tredjedel av reklameutgiftene går tapt når folk ikke forstår reklamen. Men enda viktigere: En så omfattende ma gel på forståelse kan framkalle motvilje eller endog aggresjon hos seerne.

Når man snakker eller skriver, har man ansvar for å gjøre det på en slik måte at andre forstår det. Ytterligere har man selv et ansvar for at man forstår det man ser og hører.

Forrige Neste
 

| Hva er Scientologi? | Lenker | Ordliste | Scientologi: Et nytt syn på livet | Scientologi-Religionen | Dianetikk | Scientology |
| Scientology (Italiano) | Scientology (Deutsch) | Scientologie (Français) | Scientology (Español) | Scientology (Taiwanese) |

| L. Ron Hubbard | Frivillige Scientologi-prester | Narkotika fakta | Hva er menneskerettigheter? | Hva scientologer sier om Scientologi |
| L. Ron Hubbard til grunnleggelsen av Dianetikk og Scientologi | David Miscavige Stryeformann i styret for Religious Technology Center |
© 2000-2011 Den Internasjonale Scientologikirken. Alle rettigheter forbeholdt.

For varemerke informasjon.