|
KEY TO
LIFE
|
|
Hubbard Nøkkelen til livet-kurset bryter igjennom barrierene mot forståelse og assimilering av data, og benytter tusenvis av bilder for å kommunisere de fundamentale faktorene i språk.
|
Det han ikke gjør i ni av ti tilfeller, er å
lese forklaringene foran i ordboken, fordi han allerede har funnet ut at de er omtrent umulige å forstå. Så det han gjør i stedet, er å kjempe seg gjennom en tåke av ikke-forståelser. Han leser definisjonen, forstår den ikke, og glemmer den med det samme.
Faktisk kan man slå opp i en ordbok, kikke på det som forklarer etymologi, og finne meget lærde og ytterst innviklede avhandlinger om de ulike emnene som ikke engang definerer de forkortelsene de bruker forkortelser som heller ikke er definert inne i selve ordbøkene.
Hvor langt kommer studenten med det? Selvfølgelig ingen vei.
Hubbards svar var boken Hvordan man bruker en ordbok, som på samme måte bruker illustrasjoner til å skape forståelse. Hvordan man bruker en ordbok definerer ikke bare alle symbolene og fork. som studenten kan komme til å støte på når han forsøker å oppklare et ord, men også hvordan man uttaler ordet og hva dets opprinnelse er, hvordan man identifiserer ordklasser og skilletegn, og selv noe så grunnleggende som helt nøyaktig hvordan ordene er alfabetisert i ordboken.
Resultatet er at studenten kan bruke en ordbok uten å synke inn i tilstander av tvil, frustrasjon og forvirring, og i stedet kan oppnå den forståelsen han leter etter.
|