|
ÅRSAKER TIL EVENTUELLE VANSKELIGHETER OG HVORDAN DE HÅNDTERES
Misforståtte ord
Når ord man leser eller hører ikke blir fullt ut forstått, opptrer et av fenomenene fra studiebarrierene, som er nevnt i et tidligere kapittel. Dette gjelder også i auditering. Dersom man under en session ikke helt forstår hva auditøren sier eller spør om, vil man kanskje forsøke å gjøre noe helt annet enn det auditøren og prosessen sikter mot. Man kan komme ut for mangel på resultater, bli forvirret og til og med miste lysten til å fortsette med mer auditering.
For å forhindre at en slik situasjon oppstår, blir personen som skal starte med auditering hjulpet til en svært grundig forståelse av de grunnleggende ordene og begrepene som vil bli benyttet. De nøyaktige prosedyrene som skal følges blir gjennomgått inntil personen føler seg helt sikker på at han forstår dem. Dersom det senere i løpet av auditeringen dukker opp spørsmål eller usikkerhet, bør den auditerte straks si det til auditøren, som vil hjelpe til med å oppklare ethvert misforstått ord og besvare ethvert spørsmål.
|